fb instagram
575 557 155 edyta@cudniesplecione.pl
fb instagram 575 557 155 edyta@cudniesplecione.pl

Konsultant ślubny – czym się zajmuje?

Co robi? Na czym polega jego praca?

Chciałabym serdecznie przywitać wszystkich na moim blogu. Ten pierwszy wpis jest
dla mnie szczególnie ważny, bo chcę w nim przedstawić Wam zawód, który
wykonuję. Zawód, który jest dla mnie szczególny. Niesie on ze sobą misję tworzenia
pięknych i perfekcyjnych ślubów i wesel. Ja się w nim zakochałam i chcę, byście i
Wy pokochali to, co robię. Czym zatem zajmuje się konsultant ślubny?

WRÓĆ

Na dzień dobry – o pracy wedding plannera

Czy wiecie, że zanim zostałam wedding plannerką przez wiele lat organizowałam przeróżne uroczystości w swojej rodzinie? Było to dla mnie tak odprężające po pracy zajęcie, że potrafiłam wiele godzin spędzić na planowaniu imprez dla moich bliskich.

Ale czym innym jest organizowanie uroczystości w rodzinie, a czym innym – dla par młodych. Zanim stworzyłam Cudnie Splecione, musiałam zdobyć wiedzę i doświadczenie, by robić to co uwielbiam – profesjonalnie. Szkoliłam się u najlepszych ekspertów w kraju, by zdobyć gruntowną wiedzę. Dlaczego o tym wspominam?

Bo na swojej drodze spotkałam wiele historii o wedding plannerach, a każda z nich utwierdzała mnie w przekonaniu, że jest to zawód, który owiany jest legendami, niedopowiedzeniami i mitami niczym z baśni Andersena. Dlatego ten pierwszy wpis pragnę poświęcić w pełni na to kim jest konsultant ślubny i jak pracuje się z wedding plannerem.

Kiedy myślałam o swoim blogu wiedziałam, że pierwszy wpis musi być o tym czym zajmuje się konsultant ślubny. I poniżej znajdziecie moje przemyślenia na ten temat.

Konsultant ślubny – a kto to taki?

Konsultant ślubny to organizator i koordynator ślubu i wesela. Oznacza to, że jest ekspertem w branży ślubnej, zna usługodawców, wie co jest modne. Potrafi doradzić i odradzić. A na koniec – umie w dniu ślubu zachować nerwy ze stali i sprawić, by wszystkie zaplanowane sprawy odbywały się zgodnie z planem. A jak coś dzieje się nie tak – wie jak rozwiązać problem. Bo ma doświadczenie, wiedzę i umie działać pod wpływem stresu.

Konsultant ślubny jest niczym architekt wesela. Projektuje ślub na podstawie informacji uzyskanych od pary młodej. Jego zadaniem jest dopasowanie wizji pary
młodej do budżetu i polskich realiów. Ale musi panować nad jednym i drugim. Z jednej strony pilnuje kosztów, a z drugiej – różnych wizji, które muszą być spójne ze sobą, by uzyskać harmonię.

I to co jest istotne w pracy wedding plannera – organizacja ślubu i wesela opiera się na wytycznych od pary młodej. Wszystkie decyzje podejmuje klient. Wedding planner ma mu w tym tylko pomóc. W jaki sposób? Dopasowując oferty do konkretnych oczekiwań pary. Sprawdzając umowy i informując czy można taką podpisać, czy lepiej nie. A potem pilnując, by wszystkie ustalenia były wcielone w życie.

Podsumowując – para młoda informuje co jej się podoba i jakie ma oczekiwania względem swojego ślubu i wesela. A konsultant ślubny realnie ocenia jakie są możliwości organizacji wizji względem budżetu, podaje konkretne rozwiązania znając priorytety pary, przygotowuje oferty i pilnuje założonego wcześniej budżetu. A na koniec – koordynuje dzień ślubu i rozlicza cały projekt.

Na czym polega praca konsultanta ślubnego?

Pozwólcie, że znowu użyję porównania.

Konsultant ślubny jest jak dyrygent. Z jednej strony jego zadaniem jest dobrać ludzi, którzy będą ze sobą idealnie brzmieć. Dzięki dobremu zespołowi uzyskuje się piękną harmonię. Z drugiej strony – dyrygent ma przed sobą nuty i wie, jaki efekt ma uzyskać. A nuty te – tworzą kompozycję, którą ułożył kompozytor – para młoda.

Zatem wedding planner wie, jak swoją orkiestrą dyrygować. A orkiestra – ufa mu, bo wie, że liczy się efekt finalny.

Tak właśnie wygląda idealna współpraca. A u jej podstaw leży zaufanie – kluczowe w naszym zawodzie. Para młoda ufa konsultantowi, konsultant – swoim usługodawcom, a oni – wiedzą, że wedding planner pilnuje wszystkich ustaleń. I tak uzyskujemy cudnie splecione ze sobą elementy, tworzące jedną harmonijną całość.

Po rozmowach z parą młodą, po spotkaniach z usługodawcami wiemy jak powinno wszystko się ze sobą splatać, by efekt oczarował i narzeczonych, i gości. I dlatego naszym zadaniem jest tak zarządzać wszystkimi elementami, by osiągnąć harmonię. Na czym jednak to zarządzanie polega? I to jest istotny element naszej pracy.

Jako wedding plannerzy musimy poznać dobrze oczekiwania pary młodej. Potem do tych oczekiwań (w dużej mierze także finansowych) musimy dobrać ludzi, co do których mamy pewność, że doskonale wpasują się do całej wizji wesela.

Następnie nasza rola opiera się na ustalaniu szczegółów z usługodawcami. I tu kolejna ważna kwestia – to są eksperci w swoich dziedzinach. I my – jako eksperci – polegamy na ich zdaniu. Szukamy najlepszych rozwiązań, słuchamy się nawzajem i szanujemy swoją pracę. Wiem, że pojawiają się słuchy, że wedding plannerzy wymądrzają się. Nie. Dobry wedding planner i dobry usługodawca nazwą to ustalaniem szczegółów i wymianą poglądów. Bo taka jest prawda – dobry wedding planner musi mieć bazę zaufanych usługodawców. Z nimi tworzy, od nich się uczy lub ich inspiruje. Tak wygląda idealny układ na osi wedding planner a usługodawca. A wszystko po to, by tworzyć wesela dla par młodych. Bo trzeba pamiętać, że jest to podstawa w naszej pracy. Organizować wesela marzeń dla swoich klientów.

Cechy idealnego konsultanta ślubnego

Od razu zacznę od tego, że nie ma jednego idealnego obrazu konsultanta ślubnego. Pamiętajcie, że jest to zawód, który wybiera się wedle bardzo indywidualnych cech. Dlatego zaufanie jest tu kluczowe. I to, by poczuć flow ze swoim wedding plannerem. I na odwrót. Ważne jest, bym z moją parą młodą czuła zrozumienie. Dzięki temu wiem, że będzie nam się pracowało wyśmienicie. A jak wiecie – ja moim parom gwarantuję najlepsze wspomnienia z okresu przygotowania ich ślubu i wesela. I dlatego wiem jak bardzo ważne jest, byśmy od początku nadawali na tych samych falach.

Jakie są według mnie najważniejsze cechy wedding plannera?

  • Wysoka odporność na stres. Wbrew pozorom w tej pracy poziom kortyzolu osiąga niewyobrażalne poziomy. Trzeba umieć sobie z tym radzić i co więcej – działać pod presją, ale trzymając nerwy na wodzy.
  • Dla mnie konsultant ślubny musi być otwarty na ludzi, musi umieć ich słuchać i słyszeć to, co mówią. To od tego wszystko się zaczyna. Para młoda mówi o swoich oczekiwaniach, a ja wiem, czego konkretnie chcą. A jeśli mam wątpliwości – umiem o nie dopytać.
  • Dobry konsultant ślubny to cierpliwy konsultant. Przecież pracuje się z ludźmi. I to podczas bardzo stresujących okoliczności.
  • Otwarty – zarówno na pomysły innych, na wiedzę, ale i na drugiego człowieka.
  • Dobrze zorganizowany – przecież organizacja ślubu to setki spraw do omówienia. Trzeba umieć się w nich odnaleźć. Należy wiedzieć w jaki sposób rozłożyć kolejne elementy, aby ze wszystkim zdążyć. I do tego musimy pamiętać, że mamy takich klientów kilkunastu! A do tego jeszcze zarządządzamy firmą. Dlatego umiejętność zarządzania czasem i doskonała jego organizacja przyda się tu idealnie.
  • Zmysł smaku – o gustach się nie dyskutuje, ale konsultant ślubny musi mieć wyczucie smaku. Idealnie, gdy zna się na modzie, architekturze, dobrym jedzeniu, muzyce… Dla mnie wedding planner powinien lubić poznawać nowe trendy lub potrafić kreować własne!

Chcę, by ten blog przybliżył Wam moją pracę. Ale nie tylko to.

Będę się tu dzielić swoją wiedzą i spostrzeżeniami. Mam nadzieję, że znajdziecie tu inspiracje na swój ślub, cenne rady, jak zorganizować wesele i poznacie czym jest praca wedding plannera.

To jest miejsce dla ludzi, którzy kochają śluby. I nieważne, czy jesteście już kilka lat w małżeństwie, czy dopiero planujecie ślub. To miejsce dla wszystkich entuzjastów branży weselnej. Dlatego też będzie mi miło, gdy zaglądać tu będą osoby związane na co dzień ze ślubami. A może pewnego dnia uda nam się spotkać wspólnie na kawie i cudnie spleść historię ślubu w perfekcyjne wesele.

Napisz do mnie!

Jest mi bardzo miło, że tu jesteście!
Mam nadzieje, że będę mogła przygotować ten najważniejszy dzień w Waszym życiu w najpiękniejszy możliwy sposób.

Na początku powiedzcie mi coś o sobie o Waszych marzeniach wyobrażeniach i o tym jak chcielibyście by ten jeden, jedyny dzień wyglądał.